Tazkirah

Jika seorang penulis lebih banyak menulis daripada membaca, maka itulah saat-saat bangkrap seorang penulis.

~ Abu Saif ~

Comments
31 Responses to “Tazkirah”
  1. ibnutoha says:

    Bertuahnya mukmin, bersyukur sewaktu mendapat nikmat dan bersabar sewaktu di uji…

  2. zainal says:

    owh…aku rase sgt lemah lepas baca bnd nih…

  3. ibnutoha says:

    Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:
    Setiap anggota badan manusia adalah sedekah baginya pada setiap hari apabila terbit matahari; engkau
    berlaku adil (iaitu mendamaikan) antara dua orang (iaitu dua orang yang berbalah) adalah sedekah,
    engkau membantu seseorang naik kenderaannya atau mengangkat barang-barangnya ke atas
    kenderaannya adalah sedekah, perkataan yang baik adalah sedekah, setiap langkah yang engkau
    hayunkan kaki pergi sembahyang adalah sedekah dan menghilangkan sesuatu bahaya di jalanraya
    adalah sedekah.
    Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.

  4. ibnutoha says:

    Dari Abu Hurairah r.a, katanya : ” Telah bersabda Rasulullah SAW : ‘ Janganlah kamu berdengki-dengkian, dan jangan kamu tipu-menipu, dan jangan benci-membenci, dan jangan musuh memusuhi, dan jangan kamu berjual beli atas jual beli setengah yang lain, dan jadilah kamu sekelian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara.

  5. ibnutoha says:

    |Jangan kutuk hobi orang lain. Takde hobi yang tak membuang masa dan duit.

    Sifu Zainal Abd Halim, Malaysia Reuters Photojournalist [1997-2009]

    |Kamera tu sebenarnya kotak je, yang membezakan hasil ialah ‘skills’ dan ‘processor’ die.
    – Sifu Zainal Abd Halim, Malaysia Reuters
    Photojournalist [1997-2009]

    |Not to take good picture, photographer ‘create’ a good ones.
    -Sifu Zainal Abd Halim, Malaysia Reuters Photojournalist [1997-2009]

  6. ibnutoha says:

    “Perkauman tanzimi (organisasi) di mana semua orang merasai tanggunjawab untuk beramal dan berjihad, maka setiap jamaah berjuang melaksanakan matlamat bagi pihaknya sehingga Insya-Allah kita bertemu di medan kemenangan, maka itu adalah sebaik-baik semangat kebangsaan (kaumiyyah).” – Risalah KOBANNA, Januari 2010

  7. ibnutoha says:

    ‎”Komitmennya itu harus dibangun atas dasar kpd keaslian,jgn kognitif maju, otak cerdas tapi kosong hatinya.Sombong terjadi, kebanggaan.Nggak bangga lagi dgn islam, nggak bangga lagi dgn produk tarbiyah,tp bangganya dgn sana,sana,sana.Termasuk menjadi-jadi tambah dungu,mentaklid cara2 org lain,padahal belum tentu benar”-Ust Rahmat Abdullah (1953-2005)

  8. ibnutoha says:

    “Sesungguhnya para penderhaka, mrk selalu mentertawakan mukmin.Dan apabila mukminin lalu dkt mrk, mrk mengerling dan memejam celikkan mata (mengejek). Dan apabila mrk kembali kpd kaum keluarganya, mrk kembali dgn gembira;Dan apabila mrk melihat para mukmin, mrk berkata: “Sesungguhnya mrk itu adlh golongan yg sesat!” Pada hal mereka tidak diutus utk menjaga sesat atau tidaknya orang2 yg beriman itu! [Q 83: 29-33]

  9. ibnutoha says:

    Ibn Abi Dunya daripada Abu Jakfar Muhammad Ali meriwayatkan Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang datang kepadanya Ramadan, lalu dia berpuasa siangnya, solat Tarawih pada malamnya, menahan matanya daripada melihat perkara haram, menjaga kemaluannya, lidah dan tangannya dan sentiasa berusaha untuk solat berjemaah dan Jumaat, maka dia sudah memperoleh lailatulqadar dan pahala Allah SWT yang tidak ternilai harganya.”

  10. ibnutoha says:

    Orang mukmin itu apabila terbuat sedikit dosa, terasa seperti gunung yang besar hendak menimpa mereka. [HR Bukhari]

  11. ibnutoha says:

    “Ketahuilah, barangsiapa yang menyembah Ramadhan, Ramadhan akan pergi namun barangsiapa yang menyembah Allah, Allah akan sentiasa hidup dan tidak akan mati”

  12. ibnutoha says:

    Maka jelaslah Ikhwanul Muslimin menghormati bangsanya sendiri sebagai dasar pertama untuk kebangkitan yang dimaksudkan & berpendapat tidak ada salahnya setiap manusia bekerja untuk tanah airnya dan mendahulukannya dari negeri-negeri lain.

    Islam huwa al hal

    [Pendidikan Islam dan Madrasah Hasan Al-Banna]

  13. ibnutoha says:

    كل أمتي يدخلون الجنة إلا من أبى.

    قيل: يا رسول الله من يأبى؟

    قال: من أطاعني دخل الجنة، ومن عصاني فقد أبى

    All of my ummah will enter Paradise except those who refuse.

    It was said: O Messenger of God refuse?

    He said: “Whoever obeys me will enter Paradise, and whoever disobeys me has refused

  14. ibnutoha says:

    Hikmah berziarah: iman jadi subur dibaja qudwah ‘real’ dari mereka, hamassah jadi terbakar disemarakkan dengan kalam amal mereka, namun ♥ hati jadi malu melihat kelebihan dan kekuatan mereka, jiwa jadi insaf melihat tawadhu’ dan rendah diri mereka…
    Ya rabb, patut la syurga itu bertingkat-tingkat…
    [Hanisah Hazni, 2010]

  15. .. says:

    Matlamat utama dalam tariqud dakwah ini adalah memahami jalan menuju kepada Allah s.w.t., jalan keredhoan dan jalan ke syurga.
    Jalan yang sama yang pernah dilalui oleh para sahabat, para Rasul.

    Matlamatnya ialah Allah, sasaran untuk mengukuh agama Allah di muka bumi, menegakkan daulah Islamiah, jalan yang telah ditempoh oleh baginda Rasululah s.a.w. adalah sebaik-baik ikutan.

  16. Saya! says:

    Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.”
    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik ra)

  17. Saya! says:

    “Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik melainkan balasan yang baik juga?”(Ar-Rahman:60)

  18. ferdaus tahar says:

    “Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.” – Mark Twain

  19. ibnutoha says:

    Apabila terjelma wajah Allah s.w.t dalam hati sesaorang hamba, maka akan hancur berkecailah segala wajah wajah lain yang palsu. Jadilah hamba itu seorang yang tulus ubudiahnya dan ikhlas amalannya, tidak mengharapakan apa apa dari makhluk (habuan nafsu), tidak gembira dengan pujian manusia dan tidak kecewa dengan celaan mereka.
    -Ust Abdullah Zaik.

    Mulakan dengan menjaga ibadah harian yang wajib dan menambah baik dengan ibadah yang sunnat. Bukankah bukti kecintaan itu bilamana kita melakukan apa yang disuruh oleh yang dicintai?

    Telah sekian lama kita menghabiskan waktu dengan hanya sebagai tukang pidato dan ahli bicara, sementara zaman telah menuntut kita untuk segera mempersembahkan bahkan membumikan amal-amal nyata yang profesional dan produktif. Dunia kini tengah berlumba untuk membangun unsur-unsur kekuatan dan mematangkan persiapan, sementara kita masih berada di dunia kata-kata dari mimpi-mimpi.

    “Sesungguhnya Allah SWT tidak mengutusku untuk mempersulit atau memperberat, melainkan sebagai seorang pengajar yang memudahkan.”
    (HR. Muslim, dari ‘Aisyah ra.)

    If we do three things; Allah (swt) will bless us with three things:

    1. If you fix your batin (innerself), Allah will fix your zahir (outward appearance)
    2. If your improve and work for your aakhirah, Allah will fix your dunya
    3. If you fix your ta’luq (relationship) with Allah, He will fix your worldly relations.

    Ya Allah, semoga Engkau tidak menghukumku kerana apa yang mereka katakan. Ampunilah aku atas apa yang tidak mereka ketahui. [Dan jadikanlah aku lebih baik daripada yang mereka perkirakan].
    (HR. Al-Bukhari dalam Al-Adabul Mufrad no. 761.)

    Ketika engkau mencintaiku, engkau menghormatiku. Dan ketika engkau membenciku, engkau tidak menzalimiku. (Dr. Ramdhan Hafidz)

    “Apakah yang akan memudharatkan laut yang luas
    sekiranya hanya seorang budak yang membalingnya dengan batu?”
    -Pepatah Arab.

    ‎”Tentera langit tentu berbeza dengan tentera bumi. Lelaki akhirat pasti berbeza dengan lelaki bumi. Perajurit fikrah dan aqidah pasti berbeza dengan perajurit bercita-citakan duniawi dan isinya.”

    Berkata Yahya bin Muadz :
    “Jadikanlah bagi Mukmin bagi-mu tiga bahagian:
    1. Sekiranya engkau tidak memberi manfaat kepadanya, maka janganlah engkau menyakitinya.
    2. Sekiranya engkau tidak membahagiakannya, maka janganlah engkau sedihkannya
    3. Dan sekiranya engkau tidak memujinya, maka janganlah engkau mencelanya”
    -Sifattus As-Soffwah-

  20. ibnutoha says:

    Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya aku benar-benar berhasrat untuk menyuruh anak-anak muda mengumpul kayu api untukku, kemudian aku ingin pergi kepada mereka yang bersolah di rumah tanpa sebarang keuzuran lalu membakar rumah mereka.”
    – Riwayat Imam Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah dan Imam Tirmizi.

  21. lol says:

    Dan kewujudan manusia adalah bersinambung di lorong-lorong zaman yang amat jauh. Maut bukannya penghabisan perjalanan hidup manusia, malah ia merupakan suatu peringkat perjalanan di tengah jalan. Segala sesuatu yang dicapai oleh seseorang di dunia ini bukanlah merupakan seluruh habuannya, malah hanya merupakan sebahagian dari habuannya sahaja.

    “Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga takhta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekali pun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat.”
    “Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya”

    – Titah Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.

  22. lol says:

    Al-Qâsim b. Muhammad RA, the grandson of Abû Bakr RA. said:

    “In my time the people were not impressed by speech, they were impressed by actions. Anyone can say whatever he wants.”
    [Narrated by Abû Dâwûd]

  23. JalanDamai says:

    Anak-anak kita akan tumbuh menurut apa-apa yang dibiasakan oleh orang tuanya, anak-anak tidaklah menjadi tercela oleh akalnya, namun orang dekatnya yang membuat ia menjadi hina.

    –Abul A’la Al-Maududi-

  24. ibnutoha says:

    ‎^^^^^^^^^^^^^^l |^^^^^^^^^^^^| l
    | ♥ A truck convoy to Gaza, join the cause ♥..||”””;..,___.
    |……_______=====_| l_______________l _||__|…, ] | |
    “(@)’(@)”””””””*l'(@)l'(@)l “”””””””””””””(@)'(@)””””‘(@)

  25. ibnutoha says:

    The Prophet was first known as ‘Al-Amin’ before he became ‘Al-Rasul’. Had he not been ‘Al-Amin’, it would have made his preaching more difficult if not impossible.

    Lesson to learn: Establish your honesty and integrity before you establish your message.

  26. JalanDamai says:

    Love from Dr Harlina Halizah Siraj, alumni HO General Hospital Kuala Lumpur (GHKL) – Aug 1991 to July 1992

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER: Tip no. 1 – Set your intentions right. It’s neither about the money, the highly respected position and the power. It is about PUBLIC SERVITUDE, serving those who are in need of healthcare. Only after you have served well, then only you could deserve the rewards, privileges and rights allocated for medical practitioners! Welcome on board!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 2 – Have the right attitudes. Being the most junior officer in the team, you really have a lot to catch up and learn. Never pretend that you know all. Never hesitate to admit that you do not know, to ask questions and assistance. Respect those who are more experienced than you. People with the right attitudes are welcome wherever they go, always…all the time!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 3 – Put on your best smile and outstanding manners. Greet everyone with a cheerful salam. No matter how busy you are, don’t forget to move your temporo-mandibular joints and carve out a big smile. It will stimulate a fountain of endorphins in your neuron synapses, and aha…the feel-good feeling will set in. Don’t believe this? Just try….just do it.

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 4 – Work extra hard to convince people that you are reliable, responsible, accountable and able to complete tasks and meet expectations – within the first two weeks! Once people know you’re committed, you’ll gain their trust, respect & cooperation. Just mark my words!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no.5 – Refresh your inner self with daily, constant and effective spiritual input. For Muslim, don’t ever neglect your 5 times daily prayers, no matter how busy you are. You really need that 5 -10 minutes regular breaks. It acts as a cooling oasis for you to rejuvenate.

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no.6 : Mend your bruised heart and dented self-esteem, quickly and effectively – each time you received unpleasant reminders of your incompetency & shortcoming from your seniors. It’s a part and parcel of the job. Admit your mistakes, but PLEASE, try hard not to repeat them. To err is human, but to keep doing the same error is a major blunder!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no.7 : Keep in touch with your loved ones – parents, spouses, close friends, teachers etc. Don’t shut out your life, which mainly linger around your wards, call roster and private room now. There is more to life out there than just work or crashing into bed to recover from sleep deprivation.

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no.8 : Make friend with the nurses. Never ever be their enemy. Life would be much easier if you know how to win their hearts. Dr Meena (Paeds MO) gave me this very precious advice : Harlina, be nice to these people (nurses). They will decide whether you will have your meals or not during your calls. Yesss, I later realized how true that advice was!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no.9 : Forgive those who raised their voices at you. They might be angry patients, stressed-up MOs, overwhelmed colleagues, frustrated consultants, irritated nurses etc. Nobody had ever shouted at you before,eh? Being a HO, anticipate your first experience here. Forgive them, forget them and live on. After all, we’re all just humans living in the same pressure cooker!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no.10 – Thank God for the honour of being His instrument/tool of Mercy to mankind. A great opportunity is at your doorstep to catapult your good self to be bigger than life. Grab that opportunity and seize the golden moments. Nothing compares with the feeling of satisfaction whenever your patients & relatives say : Thank you, Doc

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 11 – Handle yourself well when dealing with difficult people. Feeling victimized, bullied and discriminated? After reflecting on yourself, I suggest you pluck some courage to meet face-to-face. Clarify, admit your mistakes and make peace. InsyaAllah, things will be fine.

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 12 – Treat your patients as if they are your own parents/relatives. Just as how you would like any doctor to treat your parents, that’s exactly how you should treat your patients now. Remember, what comes around, goes around! Motivate your patients always, you’ll feel the positive energy seeping into you too.

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 13 – Express your love to your spouse everyday, using his/her love language. Let him/her know how much his/her support & understanding means to you. Share your ups and downs, laughter & tears. Thank Allah everyday for sending you this special person. Those who are still unmarried, what’s keeping you, guys?

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 14 – Be sincere in treating your patients, be gentle and caring. Control your anger and frustration, avoid explosive emotional outburst in front of your patients. If you really need to release the steam, do it in the washroom with the tap running (peace, Mother Earth)- I consider that as an effective form of anger management!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 15 – Keep abreast with what’s happening around you – medical & non-medical, locally and globally. Read the papers, journals & magazines, listen to the news bulletin, engage in general discussions. Have your own opinions. You’re a doctor now! People wanna know what’s going on in your brain.

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 16 – Always extend a helping hand to your peers/colleague HOs.That’s the only way to ensure help comes your way the next time you desperately need one. Less of `Me, Myself & I’, please! More of `We & Us’ now. Be a sporting team member, will ya!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 17 – Make effort to remember names esp. your patients’. Address them appropriately. If you’re greeting them for the first time, use `Encik, Cik & Puan’ instead of `PakCik, Makcik, Pak Aji, Apek, Aci, Akak, Abang, Adik’. Make quick glances at the patient’s file and pronounce his/her full name clearly. Just see how impressed they will be!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICER : Tip no. 18 – Endure the disappointment when you discover the realities of the system. Witnessing unprofessional, unethical conducts – far from what you learnt in med schools? Feeling upset, angry, demoralized? Good, at least I can count on you to be a future committed agent of change!

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICERS: Tip no. 19 – Learn to read your consultants’/specialists’ minds. What do they want from a HO? Dedication, commitment, eagerness to learn, willingness to be corrected & guided. Give them those, and they won’t make your life miserable.

    SURVIVAL TIPS FOR HOUSE OFFICERS: Tip no. 20 – Keep your room in the HO quarter clean, tidy & cheerful! Hire a keeper if you could afford one.Throw away all the rotten left-overs. Buy an air-freshener & some flowers. Pull up the curtains, let the sunlight in. It’s supposed to be a bedroom, not a cave!

  27. d says:

    “Janganlah sambutan orang ramai itu menyibukkan kamu dari menyusun barisan dalaman dan menyediakan para pejuang yang mampu menghadapi segala kesukaran dan akan dapat bertahan lama.” (244 Syed Qutb, Kitab al-Syahid, m.s. 91)

  28. Tazkirah says:

    Ada dua hal yang mesti kita ingat. Kebaikan orang lain
    sama diri kita. Dan keburukan diri kita sama orang lain. Tapi ada dua
    hal juga yang mesti kita lupakan. Kebaikan diri kita pada orang lain
    dan keburukan orang lain pada diri kita…

    Allah telah berfirman: “Sesungguhnya, Aku ciptakan langit dan
    bumi ini, wahai manusia, buat kamu untuk berfikir, untuk menelaah
    bagaimana kamu menjalani hidup ini”.

    Ya ayuhal ikhwah, Antum perhatikan bagaimana Alloh telah
    menciptakan batu dan air yang mengalir di sungai ini. Antara batu dan
    air tidak ada pertikaian diantara mereka. Batu tidak pernah mengatakan,

    Hai air kenapa bunyimu terlalu keras Atau air mempersoalkan, Batu,
    kenapa kau ada disini. Tidak ada persengketaan diantara mereka; Mana
    hak saya… Mana kewajiban kamu… Tapi kenapa kita tidak mau mengambil ibroh
    dari batu dan air?

    Kenapa kita mulai bercerai-berai, memikirkan ini
    hakku… ini hak saya… Ini kewajibanku… Itu kewajibanmu… Malu kita semua
    pada batu dan air! Ini saatnya antum semua bersatu, bekerjasama dalam
    ukhuwah Islamiyah… Allahu Akbar!

    Jangan sampai nanti orang-orang tarbiyah dibenci karena
    orientasi kekuasaan. Dia tidak boleh berbangga dengan bangunannya, lalu
    tertidur-tidur tidak pernah mengurus urusan hariannya. Tetap dia harus
    kembali pada akar masalahnya, akar tarbiyahnya, mahabbin, tempat kancah dia dibangun.

    Nah, akhi. Tantangan dakwah seperti itu. Diuji dengan kesusahan…
    Dicoba dengan penderitaan… Insya Allah, kita kuat. Tapi jika diuji oleh
    Allah dengan kenikmatan, ini yang kita mesti hati-hati. Antum mesti
    sabar… ikhlas… Ingetin terus temen-temen antum, jangan seperti monyet…
    Kendor ga kendornya dakwah ini kita lihat dari asal muasalnya.
    Dakwah ini kan ibarat kita lagi buka lahan sawah. Kita cari benih yang
    baik.. kita cari lahan yang baik.. kemanapun kita cari. Nah, kalo dapet
    benih..

    kita tabur deh tuh ke padang yang baik juga. Nah sekarang udah
    kita tanam, kita masukin aer, nah ketika aer masuk.. ada yang dateng,
    belut yang dateng. Soalnya kita mau sibuk sama sawah apa mau sibuk sama
    belut..?

    Kalau uang udah habis, minta aja lagi sama Alloh. Kalau uang udah
    mau abis.. itu berarti rejeki udah mau dateng lagi. Kayak sumur aja,
    kalau sumur kering, berarti ujan udah mau dateng.
    Setiap marhalah itu ada rijalnya, ada masalahnya. Jadi masing-masing

    kita ada cobaannya dari Alloh subhanahu wa taala, begitu juga dakwah
    kita. Obatnya adalah kesabaran, keikhlasan antum, pengorbanan
    temen-temen dan kita kembali ke asholah dakwah ini..
    Seonggok kemanusiaan terkapar. Siapa yang mengaku bertanggung
    jawab?

    Bila semua pihak menghindar, biarlah saya yang menanggungnya,
    semua atau sebagiannya – Ustadz Rahmat Abdullah

  29. ibnutoha says:

    Berakhirnya Ramadan dan menjengahnya Syawal, tibalah musim perayaan; pernikahan..

    Dari Aisyah r.a berkata:

    “Rasulullah saw menikahiku pada bulan Syawal, dan mengadakan malam pertama denganku pada bulan Syawal. Siapakah isteri baginda yang lebih mendapatkan perhatian baginda selain aku?” Salah seorang perawi mengatakan: “Aisyah memandang bahawa disunatkan untuk menikahi perempuan-perempuan pada bulan Syawal”. (Muslim, al-Nasa’i dll)

    Yang paling mendebarkan bagiku, menggetarkan jiwaku dan merecikkan keringatku tatkala menantikan saat akad nikah esok hari, adalah sepotong hadis dan seuntai firman Allah ini, mafhumnya,

    Rasulullah s.a.w. bersabda, “Takutlah (bertaqwalah) kamu kepada Allah mengenai urusan wanita, sesungguhnya kamu menerima mereka dengan amanah Allah dan kamu menghalalkan dirinya untukmu dengan nama Allah!”

    Firman Allah didalam surah At-Tahrim ayat 6, “Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan ahli keluargamu dari api neraka!”

    Sesungguhnya dua perkara ini terbeban di bahu kiri dan kananku, terngiang-ngiang di mindaku tatkala terkenangkan detik yang tinggal kurang 24 jam lagi.

    Allah, hambaMu ini faqir kepadaMu!

  30. f says:

    Pemuda Islam itu tangannya kasar hatinya lembut.

    Jauh sekali tangan lembut berhati kasar!

  31. f says:

    TAUJIHAT SYEIKH HAMEED
    IKRAM HEALTH JUNIOR RETREAT 2013,

    Perjumpaan dengan kamu, mengimbau perjalanan hidup saya ketika saya menjadi naqib kepada doktor-doktor ikhwan di Mesir. Kami amat kesian akan mereka. Namun, disana tetap ada tanggungjawab yang mesti dipikul.

    Saya ingin tegaskan, bahawa tempoh Housemen ini adalah tempoh terbaik untuk kamu membina tarbiah zatiah. Dalam tempoh ini, usaha kamu dalam membangunkan diri kamu adalah lebih besar berbanding peranan jemaah dalam membangunkan kamu. Kamu perlu memahami bahawa terdapat 3 jenis tarbiah, iaitu :

    Tarbiah jamiah
    Diantara murobbi – mutarobbi secara berjemaah
    Ini adalah satu bentuk yg penting dlm tarbiah
    Merupakan satu bi’ah memberikan kita peluang yg luas utk kita berkembang dalam aspek tarbawi

    2. Tarbiah fardiah :
    Ia adalah melibatkan hubungan tarbawi antara murobbi – mutarobbi secara persendirian.

    3. Tarbiah zatiah
    Aspek ini yg kamu perlu berikan tumpuan dlm tempoh HO ini.
    Apabila peluang & pemantauan jemaah berkurang, maka bertambahlah peranan kamu utk mentarbiah diri sendiri.

    Tarbiah Zatiah itu meliputi :
    Zatiah bersama allah
    Zatiah dgn diri sendiri
    Zatiah dlm dakwah
    Zatiah dlm masyarakat

    Apa hasil tarbiah yg kita perolehi daripada ketiga2 jenis tarbiah tersebut:
    Sahkhsiah / akhlakiyyah
    Keimanan
    Fikriyyah
    Ukhuwah
    Badaniyyah
    Dakwiyyah & harakiyyah
    Tanzimiyyah
    Ibadiyyah

    Tarbiah imaniyyah —> Tarbiah ibadiyyah —> tarbiah akhlakiyyah —> tarbiah fikriyyah
    —> tarbiah kemasyarakatan (sosial) —> Tarbiah Siyasiyyah (politik) —> Tarbiah iktisodiyyah(ek onomi) —> tarbiah sulukiyyah (tingkah laku)

    Jangan sesekali kamu menganggap bahawa tarbiah siyasi adalah parti politik semata-mata. Namun tarbiah siyasi adalah lebih besar aspeknya, ia meliputi apa sahaja yang kamu lakukan dengan melibatkan hati-hati manusia.
    Sebagai seorang pendakwah, kamu mesti memikirkan juga mengenai aspek ekonomi, kerana ia merupakan satu pedang yg mempunyai dua mata. Ekonomi akan menyebabkan kamu semakin hebat berdakwah atau kamu meninggalkan medan dakwah.
    Sepatutnya kamu mengawal ekonomi utk dakwah bukan kamu dikawal oleh ekonomi.
    Nabi s.a.w bersabda : sebaik-baik nikmat adalah harta yang baik di tangan mukmin yg baik.

    Diantara aspek2 tarbiah ini, yang paling penting adalah TARBIAH IMANIYYAH. Kerana :
    Tanpa iman, maka tiadalah terbentuk tarbiah2 yang lain
    Iman adalah satu tenaga/sumber kekuatan. Apabila iman ini kuat, ia akan mengerakkan medan2 tarbiah yang lain
    Iman yang akan mendorong saya berakhlak dgn akhlak yang mulia.
    Sebab itu, tarbiah lain akan berpucuk daripada kehebatan iman kamu.

    PAKSI-PAKSI PEMBENTUKAN DIRI
    Allah
    Diri sendiri
    Dakwah
    Manusia

    BERSAMA ALLAH
    Kamu perlu lakukan :
    Membaharukan niat& ikhlas dalam amal
    Tadabbur & berfikir
    Zikir kepada allah : perlu kamu mempunyai risalah mathurat yang asal, keadaan2 harian kamu, zikir mutlak seperti istighfar, takbir , tahmid dll
    Ibadat doa & bersungguh-sung guh meminta kepada Allah s.w.t. Pastikan kamu memastikan hati kamu hadir semasa doa. Al Furqan : Aku tidak pedulikan kamu kecuali dengan doa kamu.
    Ibadat secara rahsia
    Sedekah secara rahsia
    Pastikan pada diri kamu, kamu mempunyai ibadah yang rahsia dengan Allah. Pastikan dalam 2 tahun ini, kamu ada Hubungan Rahsia dengan Allah s.w.t dengan kamu tidak mendedahkan kepada orang lain. Kamu berdua-duaan dengan Allah s.w.t sahaja. Tanpa orang ketiga.
    Muroqobah (merasai Allah memerhatikan kita) dalam kata-kata, perbuatan samada kamu bersendirian atau beramai-ramai.
    Jika hubungan kamu dengan Allah kuat, pasti hubungan kamu dengan manusia akan kuat. Ingatlah manusia adalah makhluk Allah.

    DENGAN DIRI SENDIRI :
    Menjayakan diri dalam sudut keimanan.
    Ibadat : mengambil seluruh kesempatan untuk beribadat.
    Berakhlak dengan akhlak yang mulia.
    Membentuk keterampilan diri, meningkatkan ilmu & kualiti kerja.
    Persiapan ekonomi.
    Membina diri untuk keluarga. Ingat, Baitul Muslim adalah salah satu wasilahnya.

    BERSAMA DAKWAH :
    Mengambil peluang untuk bersama-sama program dakwah & tarbiah
    Ingatkah kamu mengenai peperangan Tabuk, dimana ada sekelompok sahabat yang tidak dapat menyertai peperangan namun mereka mendapat pahala yang sama seperti sahabat yang berperang.
    Mereka ini adalah yang tidak dapat menyertai peperangan disebabkan keuzuran. Begitulah kamu, kamu mungkin tidak dapat menyertai usrah,halaqah, muqayyam, daurah. Keuzuran kamu adalah hospital, namun jangan kamu lepaskan peluang untuk mendapat pahala ini.
    Ingat, hati kamu mesti bersama-sama ikhwah walaupun jasad kamu di hospital.
    Sentiasa berHubung secara emosi sesama ikhwah. Yang paling simple adalah sms, calling, doa dll.
    Berhubung secara fikrah. Melalui pembacaan dll
    Sentiasa memantau, berinteraksi, menyumbang dan follow up mengenai dakwah & tarbiah

    Inilah projek dakwah yang mesti kamu sertai dalam tempoh Housemen ini. Kamu mesti melaksanakannya .

    BERSAMA MANUSIA
    Bersama dengan ketua kamu iaitu Medical Officer, Specialist, Head of Department.
    Mereka besar, hebat & lebih senior daripada kamu. Kamu kecil, lemah & junior. Namun kamu merupakan rijal-rijal dakwah, kamu membawa message, risalah dan matlamat. Oleh itu, kamu lebih hebat daripada mereka. KAMU LEBIH HEBAT DARIPADA MEREKA !
    Ikhwah, kamu mulia kerna membawa risalah ini!
    Mereka adalah mad’u kamu, berfikirlah macam mana untuk kamu menyampaikan kebaikan kamu kepada mereka.
    Jagalah Hubungan kamu dengan pesakit & family mereka.
    Bagaimana hubungan kamu dengan family, kawan-kawan, dan semua kenalan kamu?
    Seorang pendakwah mesti mempunyai mentaliti & objektif dlm dakwah untuk kamu sampaikan kepada mereka
    Kamu perlu tentukan apa message yang kamu nak sampaikan di hospital.
    Ingat, kamu perlu ada target dalam robtul am.

    Ingat ikhwah, ini lah beza antara doktor biasa dengan doktor ikhwan!
    Kamu perlu jadikan kerjaya kamu selaras dengan matlamat dakwah!

    Inilah juga yang kami lakukan untuk D&T ikhwan di Mesir dikalangan doktor-doktor muda apabila mereka memasuki zaman Housemen, seorang naqib tidak boleh menggunakan tenaga mereka. Namun, strategi ini adalah tanggungjawab seorang doktor ikhwah. Medan amal kamu adalah :
    Bersama dengan bos (MO, Specialist, consultant)
    Bersama dengan kawan-kawan
    Bersama Pesakit
    Bersama dengan family / kawan-kawan lama.

    Seorang naqib akan menjaga doktor muda ini dan membantu mereka dalam medan dakwah tersebut.
    Naqib akan memberi target, mungkin robtul am 5 orang dalam 2-3bulan. Ianya mesti diselarikan dengan amal pekerjaan dan amal dakwah.

    Ikhwah, kita adalah pemimpin, bukan orang yang dipimpin!

    SIAPA BERSAMA-SAMA DENGAN SAYA UNTUK MELAKSANAKAN AMANAH INI? ANGKAT TANGAN KAMU. JANGAN JATUHKAN TANGAN KAMU.
    ” YA ALLAH, ENGKAU MENJADI SAKSI AKAN JANJI-JANJI MEREKA.”

    IKHWAH, INI JANJI KAMU, ALLAH SEDANG MENYAKSIKAN KAMU. JANGAN KAMU MUNGKIRINYA.
    SEMOGA ALLAH MERAHMATI KAMU. WAALLHUA’LAM.

    Sheikh M.Hameed,
    Goldcourse Hotel,
    IKRAM HEALTH JUNIOR RETREAT 2013

Leave a comment