Owh, kerja ni kerja berat laa dude.. sorry ar aku tak larat. Kita pass kat orang kuat je laa kot noo..

Saya tertarik dengan ungkapan abi.

Kerja ini kerja yang berat, justeru ianya berkehendakkan kepada orang-orang yang kuat!

Risalah al-Islam yang semakin dipinggirkan oleh kebanyakan orang hari ini merupakan satu-satunya agama yang diredhai Allah SWT.

Sesungguhnya agama (yang diridai) di sisi Allah hanyalah Islam [3:19]

Penyisihan Islam dalam hidup kebanyakan manusia termasuk di antaranya sebahagian orang yang menggelarkan diri mereka Muslim merupakan antara tamparan hebat terhadap hakikat kesyumulan al-Islam sebagai panduan hidup. Justeru, meletakkan kembali agenda Islam sebagai solusi yang mengatur kehidupan segenap kelompok masyarakat dilihat sebagai satu keprihatinan yang agak mustahil dan terlalu berat dari sudut pandang manusia.

Kerja da’wah atau dalam kosa kata yang lebih ringan, menyedarkan mereka yang berada dalam ruang capai kita tentang wujudnya Allah, dosa dan pahala, neraka dan syurga mewajarkan kita untuk duduk muhasabah menilai kekuatan diri. Hal yang demikian adalah kerana kerja ini bersifat sukar, berat, mencabar, tiada taburan pujian, pangkat serta harta malah ianya menuntut pengorbanan segenap segi samada berupa tenaga kerja, masa, hatta wang ringgit.

Kekuatan apa yang kita cari? Jika kekuatan mental, maka kita punyai bilangan cerdik pandai yang tidak kurang jumlahnya, belum dicampur tolak mereka yang sedang memerah minda di tingkat akhir pengajian universiti. Jika kekuatan fizikal, mungkin saja bisa dipanggil ahli sukan, bina badan, dan artileri ketenteraan untuk memikul tugas ini. Jika kekuatan rohani pula, para imam dan bilal masjid dan surau yang begitu banyak, para munsyid dan hafiz yang bersepahan pasti ada jawabnya.

“Lithanul haal afsah min lithanul qalam“
Bahasa perbuatan lebih kuat dari bahasa percakapan

Alangkah indah jika semua fraksi kekuatan yang kita gambarkan terhimpun dalam jasad yang satu ini. Moga kita dijauhkan dari golongan yang selalu mentakwilkan apa yang saya cuba gambarkan dengan tafsiran negatif.

Owh, kerja ni kerja berat laa dude.. sorry ar aku tak larat. Kita pass kat orang kuat je laa kot noo…

Sebaliknya, mantik yang perlu kita guna pakai seharusnya mendesak kita untuk terus berusaha menjadi orang kuat. Kesedaran bahawa agama ini tidak akan bergantung pada golongan mereka yang lemah longlai, yang suka bermalas-malasan, yang hanya suka mengambil kesempatan sewajarnya menyentak minda sedar kita untuk tidak terus terjerumus dalam konflik ummah ini. Ingatlah, agama yang benar ini akan terus unggul dan tidak pernah rugi dengan mereka yang mengambil jalan mudah. Makanya, kita yang harus rasa rugi kerana tidak bersama menggembleng sepenuh kekuatan dan potensi diri untuk bersama agama ini

Kuatkan diri anda. Azam harus diperbaharui. Istiqamah dalam menuntut ilmu. Seterusnya harus turun praktis amal sebenar di medan kehidupan seharian. Jadilah model islami yang senantiasa qudwahnya dirasai berjalan bertebaran menata tetangga kemasyarakatan.

Saudara/i yang saya hormati, jika anda sudah kuat, jawablah pertanyaan saya ini

“Sudah kuatkah anda menyelak selimut senipis dedaunan kering itu dan bergerak bangkit membuat sesuatu demi adik2, kakak2 dan ayah ibu kita di Palestine?”

Pilihlah untuk duduk di barisan penonton atau berkeringat sebagai pendukung.

backdropkbaz-dengandetailbuntingkbaz

p/s: artikel ini diterbitkan semula oleh penulis, melihat keinginan jitu kawan-kawan untuk ke konvensyen.

Salam mujahadah!

Comments
One Response to “Owh, kerja ni kerja berat laa dude.. sorry ar aku tak larat. Kita pass kat orang kuat je laa kot noo..”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: