Budak KMB PENAKUT !

Saya rasa tajuk ni mcm panas skit walaupun sebenarnye telah lame disejukkan oleh peredaran masa. Kenapa? Sebab dah lame perkara ni dibiarkan tak dijawab.

Mengimbau perkara 2 sem lepas di satu malam yang agak sejuk, tiba-tiba seorang ikhwah yang saya sgt ‘respect’ dan hargai bertanyakan soalan yang rasanya tak berapa nak terfikir dek akal yang sihat ni. Ikhwah tersebut bertanya, “Ana rasa semua pelajar kmb ni penakut la. Ape enta rase?”

Saya rase terkejut dengan soalan yang pelik di malam hari sebegitu. Untuk penjelasan lanjut sebelum membuat apa-apa spekulasi saya bertanya tuan yang bertanyakan soalan, ” apa maksud enta pelajar kmb sume penakut?” Dalam hati saya memang betul2 yakin yang budak kmb ni memang berani lebih-lebih lagi dalam bab2 memotong pagar dan melompat pagar (perkara lain byk yg xdpt disebutkan untuk mengelak perkara yang tidak sepatutunya berlaku)

“Mereka ‘takut’ kat IB, ‘takut’ kat CAS, takut kat profession yang akan diorang amik. Diorang takut xlulus IB atau xjd doktor,engineer atau sebagainye hingga jadikan diorang pasif dalam mempromosikan agama. Ini menjadikan mereka ni buat kerja dakwah dan tarbiyah sebagai kerja sambilan bile free.”

Jawapan yang benar2 buat saya terkedu. Itulah jawapan daripada ikhwah yang baru 2 bulan dalam dunia IB waktu tu. Saya memang akui keberaniannya memberikan pandangan yang agak ‘general’, namun masih logik. Adakah benar apa yang diperkatakannya?

Saya berbincang dengan beberapa orang lagi tentang perkara ni. Mengambil pandangan lain yang mungkin bernas, tak kurang juga yang terus melenting. Persoalan siapa penakut atau tak ni memang rumit dan rigid. Untuk lebih pasti sebelum menerima apa2 pendapat. Beberapa ikhwah (termasuk saya) menjalankan ‘random survey’ keatas beberapa orang (junior la),

“Knapa pilih Medic?”

“Mak suruh, xnak kecewakan mak ngan ayah. Tulah yang usaha bersungguh2”

Ada yang kata “Saya nak berjaya kerana nak tlg orang Islam, nak berjaya dulu baru boleh tolong. Kalau xberjaya susah nak bantu”

Persoalan makin rumit timbul dalam benak yang jahil ni. Mana yang perlu dulu ‘ijazah’ atau ‘risalah’?

Leave a Reply

